Isnin, 27 Ogos 2012

HIJAB..My Choice

*Salam mahabbah di bulan Syawal Ya Karim*

* I love My HIJAB*
*HIJAB,My right,My choice,n My life..nice qoute*
*Pabila berbicara soal HIJAB, kita mesti kaitkan dengan aurat*
*Ana pasti ramai sahabat muslimah ana arif n profesional bab2 nie sbb selalu je kita d'beri peringatan bab nie samada di ceramah, fb, circle of ukhuwah n lain2*

*Apa yg bermain di minda ana, what is the real meaning of aurat??*

*which one is yours?*
" Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka melabuhkan tudung ke dadanya,..."(Annur-31)

*Apa yg biasa nampak darinya?= muka dan dua tapak tapak tangan*
* Erti muka yg sebenar2nya ialah dari hujung kedua anak telinga dan juga dari hujung anak rambut hingga ke  hujung tulang dagu*..jadi bawah dagu kita x termasuk dlm bahagian wajah.betul x?

*Persoalan yg timbul tentang bawah dagu : (Jadi kiranya bawah dagu pun dikira aurat??)
  • mengapa tatkala solat kita berusaha menutupnya?Bukankah aurat kita sama sahaja seperti dalam solat
  • waktu kita ambil air wudhu' ,kita cuci muka sampai bawah dagu ke?semestinya tidak..
*Implikasi dari topik di atas : Jom sama2 kita perbaiki diri ke arah kesempurnaan menutup aurat.Nota ini juga utk diri ana juga, jom kita sama2 improvekan utk menutup aurat secara sempurna.Bermulalah dari hati yg ikhlas,insyallah kita akan sentiasa istiqamah...

P/s : Macam2 jenis hijab style yg ana tgk para akhawat gayakan..buatlah gaya mne pun asalkan menutup apa yg perlu ditutup.bg yg ingin improvekan mencari kesempurnaan bawah dagu, kalau buat style lilit2 pun boley jugak kita lilit skit bawah dagu kita..kan senang..islam itu mudah..=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan