Jumaat, 4 Jun 2010

~ujian buat hamba2nya..




"Dijadikan mati dan hidup kepada kamu untuk menguji siapakah yang
terbaik amalannya"(surah al-mulk ; 3 )

Setiap makhluk yang b'gelar manusia di muka bumi Allah ini pasti akan d'uji olehNya.Bagi orang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. Malah dalam keadaan ber¬dosa sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu peng¬ampunan. Manakala dalam keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.Meman sebagai hamba abdi pada tuannya,ujian sudah m'jadi satu lumrah dalam hidup.

Allah itu Maha Adil sahabat,setiap orang akan d'beri ujian mengikut kemampuan hamba2Nya.Lihat betapa Allah sayang pada kita cuma ada sesetengah individu muslim yang masih tidak peka pada keprihatinanNya pd kita.tepuk dada tanya iman pada diri..adakah kita tergolong dalam golongan di atas??nauzubillah..Berbalik pada asal kejadian manusia d'ciptakan adalah untuk m'abdikan diri padaNya.Jadi mmg layaklah kita d'uji olehNya.Para muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah) tentang hikmah ujian berkata:

“Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.

Ramai diantara kita yg melihat ujian sbg sua2 yg negatif pd zahirnya contohnya kemiskinan,kegagalan dlm exam,kematian,kehilangan benda yg tersayang..Tapi pada hakikatnya sahabat,sesua2 yg positif i2 juga merupakan ujian drNya.Allah telah m'duga Qarun dengan kekayaan yg melimpah ruah dan akhirnya apa jadi??akibat ketamakan dan kekufuran d'terbalikkan Qarun dan hartanya menjadi lautan..kdg2 ana t'fikir mmg segala ketentuanNya mempunyai asbab yg kuat pd tiap kejadian yg d'rancang.Memandangkan kos ana ni hanya 3 tahun dan berbeza dgn universiti yg laen 4 tahun,ana ngan kosmate ana terpaksa korbankan masa cuti untuk menuntut ilmu~~bila ana fikir balik walaupun terpaksa wat special sem sedangkan sahabat2 kos laen b'gembira cuti d'rumah ada hikmahnya.maybe klu ana dekat rumah boleh jadi alpa dgn tv lebih2 lagi musim cuti sekolah(pasti ada rancangan yg bez2~pd hakikatnya ana peminat csi)..alhamdulillah banyak himahnya..yg utama pasti dapat m'habiskn masa dgn kuliah pengajaran and learn new topic..ukhuwah antara sahabat jugak dpt d'eratkan(biasa klu duduk hostel mmg sahabat yg m'jadi teman sepanjang hari..)..(Syukran ye insan yg b'nama rafidah,nisa,baizatul n hidayah..=))..

Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh “mehnah” – didikan langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya. Ra¬sul¬ullah s.a.w. bersabda, “perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!”Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah ada di kalangan para rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian. Ringkas¬nya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan para nabi, siddiqin, syuhada dan solihin ialah mereka yang sentiasa diuji.

~~UJIAN MEHNAH KEHIDUPAN DARINYA...~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan